בתקופה הנוכחית כלל אצבע ידוע הוא שאם אינך קיים באינטרנט משמע כאילו אינך קיים כלל. מוסכם הדבר שאתר אינטרנט הוא אפיק שיווקי חשוב ומהווה הרבה פעמים גשר הכרחי בהחלטת הלקוח אם לפנות לעסק ולרכוש את שירותיו.  

עם זאת, במהלך השנים יצא לי להיתקל לא מעט פעמים בלקוחות שהקימו אתר אינטרנט לעסק שלהם ולא הבינו למה הוא אינו עושה את העבודה בשבילם. בתשאול פשוט גיליתי שהקושי נבע בעיקר בגלל כשל בשלב האיפיון - זה אותו שלב שבא לפני כל קו, צבע ואות שיהיו באתר בהמשך. 

שלב זה כמוהו כהתאמת בית מגורים לדייריו - באותה מידה שזוג ללא ילדים לא יכנס לבית עם עשרה חדרים ומאידך משפחה עם שבע נפשות לא יכנסו לבית עם שני חדרים, כך גם אתר האינטרנט, חייב להיות מותאם בצורה מדוייקת לצרכי העסק שאליו הוא נועד. 

שלב האיפיון חשוב ביותר להבנת את צרכי העסק באתר האינטרנט שלו, הוא חשוב להגדרת פעילות האתר שיובילו בהמשך להנעת הלקוח לכל פעולה שהעסק הציב כמטרה בעבור גולשיו. 

באיפיון האתר ניתן ללמוד אם האתר המיועד צריך להיות תדמיתי, חנות או קטלוג, פורטל תוכן וכיוצ״ב. הגדרת צרכי העסק באתר תאפשר הבנת הקף גודל האתר והערכות בהתאם לכך לדוגמה: אם האתר הינו חנות יש להיערך ולאסוף תצלומי המוצרים ולכתוב טקסט מותאם לכל מוצר, תמחור מוצרים, מבצעים, התאמת מוצרים נילווים, הקמת קופונים וכו’, אם האתר הינו אתר קטלוגי, גם במקרה זה יש להתגייס לצילומי המוצרים בצורה מקצועית ומושכת לעין, אם האתר הינו פורטל תוכני יש לאסוף מספיק חומרים כדי שהאתר לא יראה במערומיו ויוכל לספק את הייעוד שלו וכך הלאה לגבי כל אחד מסוגי האתרים הקיימים.

עוד חשוב לעמוד על כך שאתר יעוצב במבנה גמיש במידה והעסק ירחיב את פעילותו או יעבור שינויים מבניים כגון הוספת שירותים ומחלקות. עיצוב גמיש מאפשר התאמת האתר במהירות האפשרית לעסק כדי להימנע מלבנות אתר חדש, בזבוז זמן יקר והוצאה מיותרת של כסף.

לביצוע איפיון מדוייק על המעצב לשאול ולחקור את הלקוח בפרוטרוט ולעמוד על חלקי האתר השונים צרכיו ושאיפותיו. מומלץ שהלקוח ישלח למעצב דוגמאות לאתרים שהוא ראה והתרשם מהם גם מבחינה עיצובית וגם מבחינה תפעולית. כדאי שחלק מהדוגמאות יהיו של מתחרים כדי ללמוד על צרכיהם, מה לאמץ ממה שכבר עשו ועל מה כדאי לוותר. רצוי להתאים צבעוניות מועדפת ולשאול אם יש צורך בהטמעת מודולים חיצוניים, סרטונים, תכנים, תמונות, קבצים וכיוצ״ב.
 

לסיכום,

חשוב שאתר האינטרנט ישקף נאמנה את העסק והשירותים המוצעים, יהיה מותאם לעסק ולא שהעסק יהיה מותאם אליו. אתר אינטרנט שיעוצב ויבנה על סמך איפיון מדוייק יוכל לשרת בצורה טובה יותר את העסק ולתרום להגדלת הכנסותיו.


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.