ישנם לא מעט סוגי אתרים המשמשים את בעליהם למטרות שונות. ישנם אתרי תדמית המשמשים ככרטיסי ביקור מעוצבים, ישנם פורטלים המביאים מידע רחב היקף ומומחיות בנושא מסויים או בכמה נושאים, ישנם אתרים למסחר שהם בעצם חנויות או קניונים אינטרנטים, ישנם אתרי תמיכה וכו' כיד הדמיון והרוח היזמית. 

הפעם אני רוצה לשים דגש על סוג מאוד מסויים של אתרים הנקראים אתרי פורטפוליו.

אתרי פורטפוליו באים לתת מענה לבעלי עסקים כגון מעצבים גרפים, צלמים, מעצבי פנים, אדריכלים, ציירים, אמנים ואפילו מוסיקאים שלרוב עוסקים ביצירה כלשהי וצריכים אתר שיציג מעין קטלוג אינטרנטי נוח לשירותים או מוצרים שהם מציעים לעולם. 

ישנן לא מעט פלטפורמות המאפשרות להציג עבודות או קטלוגים באינטרנט, אך לרוב אתרים אלו יציגו זה לצד זה אמנים רבים אחרים מתחום עיסוקם או מתחומים משיקים מה שעלול לגרום להסחת דעת בשל עודף גירויים ובמקום להוסיף הם גורעים.

כל עסק חייב שיהיה לו מרחב אישי שמביא לידי ביטוי בתוכן ובעיצוב את שירותו ו/או את עיסוקו. רצוי שהאתר יהיה עם דומיין ייחודי ותיבת דואר על שם הדומיין כל זאת כדי למצב ולהקנות למציג חזות מקצועית בלתי מתפשרת ללקוחות הפוטנציאליים.

במאמרי ‘עידן האתרים הרספונסיביים’ ובמאמר נוסף שכתבתי ’הנוסחה לאתר תדמיתי מנצח’שטחתי את חשיבות מבנה ועיצוב האתר בעולם שהופך להיות מהיר, חסר סבלנות וחסר פשרות, על מנת להגיע לקהלים גדולים יותר. 

גם באתרי פורטפוליו חשוב שיהיה מבנה המאפשר גישה מהירה לעבודות המוצגות ויצירת קשר בצורה נוחה ומהירה ובמילים אחרות חשוב שאתר פורטפוליו יהיה אתר המניע לפעולה לא פחות מכל סוג אתר אחר.

ישנם כל מיני מבנים לאתרי פורטפוליו מוצלחים יותר או פחות ומנסיוני אתר פורטפוליו טוב הוא כזה המביא בקיצור נמרץ מידע אודות הסטודיו, מציג אלבום שמרכז את העבודות וגישה ליצירת קשר ומותאם בצורה מקסימלית לגלישה וצפייה בנייד. לא צריך יותר מזה! אתר פורטפוליו הכולל קטגוריות מרובות לא בהכרח משרת את בעל האתר ואף עלול להזיק תדמיתית אם אחת הקטגוריות מכילה עבודה אחת לדוגמה…

לקוח שנכנס לאתר פורטפוליו רוצה להתרשם מהגישה, מהסגנון והיכולות של היוצר ולא בהכרח משנה לו אם אותו בכל מקצוע ידע לבחור את הברז הנכון למקלחת או או אם המעצב הגרפי בחר לבעל עסק איקס את הפונט בצבע הנכון. מטרת האתר הוא להרשים את הלקוח במהירות ולפרוש בפניו תמונה רחבה ומרשימה במגוון ובעושר היצירתי. זה למעשה היתרון בריכוז העבודות תחת מקום אחד באתר במקום בפרישתם בקטגוריות רבות.

לסיכום

אתר פורטפוליו חשוב ביותר לכל בעל עסק שצריך אתר קטלוגי. אין זה מבטל או גורע מפלטפורמות מרובות משתתפים המאפשרות גם כן תצוגת עבודות כקטלוגים, אלא מחזק ומציג מימד אישי במרחב אישי ללא הסחות דעת ובהתכווננות מלאה כלפי היוצר.


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.